Sorozatunk második részében bemutatjuk a főbb hajótípusokat, a vitorlásoktól a motoros yachtokig és a katamaránokig. Megnézzük, hogy új vagy használt hajót érdemes-e választani, és egyáltalán, mit jelent az új, és mit a használt hajó (esetleg van-e középút). Kiderül, hogy mit takar, amikor azt mondjuk, hogy egy hajó tengerálló, és milyen körülmények között van ennek különös jelentősége. Végül arról is szó lesz, hogyan vedd figyelembe a családod, a baráti társaságod kényelmi szempontjait a hajód kiválasztásánál, hogy mi tehet komfortossá egy hajót, a kabinok számától a hűtőszekrényen át a dingitartóig.
Már most szólunk: ha menet közben kérdésed merül fel, ne várj, kérj bátran kötelezettségmentes tervezési konzultációt oldalunkon.
Cikkünk első részében a hajóvásárlás alapjaival foglalkoztunk, most tovább folytatjuk az ismerkedést az egyes hajótípusokkal. Talán már most is egészen sokat tudsz a vitorlás és motoros hajókról, és úgy gondolod, igazán majd úgyis a vízen fedezed fel “választottadat”.
Ez így is van, de az is egy csodálatos időszak, ami az első ötlettől a vízre szállásig eltelik, és mi szeretnénk elkísérni ezen az úton. Mert minél felkészültebb vagy, annál jobban idomul hozzád a hajód, és annál intenzívebb lesz az élmény a vízen. Bármikor úgy gondolod olvasás közben, hogy folytassuk személyesen is, csak kattints, és vedd fel velünk a kapcsolatot .
A leendő hajótulajdonosok többnyire tisztában vannak azzal, hogy melyek a főbb hajótípusok, vagy legalábbis nem teljesen kezdők a témában. Nézzük, te hogy állsz ezzel.
Tudtad például, hogy egy yacht motoros és vitorlás egyaránt lehet? A yacht szó (amit j-vel is írhatsz), a holland jacht szóból ered, amely a vadászat, németül Jagd szóra utal, és ‘gyors üldözőhajót’ jelent. Egyszóval legyen akár motoros vagy vitorlás, a yacht egy olyan gyors, sportos, kényelmes hajó, amely alkalmazkodik hozzád.
Mi hajtja a vitorlás hajókat? Nos, a válasz nem csak az, hogy szél ereje, bár kétségtelen, hogy a vitorlások azért képesek suhanni a vízen, mert a szél belekap a vitorlájukba. A vitorlások mozgását egyszerre befolyásolja a szél (az aerodinamika), és a hidrodinamika, az, ahogyan a hajótest mozog a vízben. A hajó irányításához, a vitorlák és a kormánykerék beállításához azonban az ember is kell.
A vitorlázás épp ezért igényel némi érzéket és gyakorlatot, de az olyan gyártók, mint a 140 éves, világvezető francia Beneteau, pont arról híresek, hogy vitorlás hajóik könnyen navigálhatók. Sőt, olyan modelljeik is vannak, amelyeket kifejezetten a kezdők örömére, rájuk szabva konstruált a gyártó.
Hányféle vitorlás yacht létezik? Sokféleképpen csoportosíthatjuk őket, de a leghasznosabb talán mégiscsak az, hogy TE milyen vagy és mire szeretnéd használni.
Tényleg csak a hosszabb tengeri túrákhoz ajánlottak a nagyobb motoros yachtok?
Egyáltalán nem. Folyami túrákhoz, tavakra, folyókra is kiválóak. Kirándulni, horgászni, piknikezni, sportolni, pihenni. Egy napra vagy akár több hétre is. Vannak köztük úszó nyaralók, modern lakóhajók, sportos cruiserek, luxusyachtok, és léteznek kifejezetten kisebb túrákra méretezett, úgynevezett dayboat motoros hajók is.
Az elrendezésük is a céljaidnak megfelelő lehet. Vannak motoros hajók, amelyek elején napozóterasz alakítható ki, és olyanok is, amelyekbe konyha is építhető. A Beneteau, a legnagyobb francia hajógyártó kifejezetten törekszik a tér optimális kihasználására, sőt, arra is, hogy belépő szintű motoros hajót és komoly cirkálót egyaránt választhass.
Itt tényleg a méret a lényeg, méghozzá a neked megfelelő méret, az, hogy mennyi térre van szükséged. Ez pedig attól függ, milyen az életstílusod. Ha a vízisportokat kedveled, akkor válassz olyan motoros hajót, amelyet egynapos kirándulásokhoz, például wakeboardozáshoz terveztek. Ha nagyobb tengeri túrára készülsz, akkor jöhet az úszó nyaraló, egy kényelmes motoros lakóhajó formájában.
Könnyen lehet manőverezni a motoros hajókkal? Igen, akár 115 lóerős motorral rendelkező motoros hajókat könnyed élmény vezetni, ráadásul a vitorlásokhoz képest valamivel kevesebb gyakorlat kell hozzá. A motoros yachtok vezetése sokak szerint szórakoztató, pont azért, mert könnyű a manőverezésük. Az utasok biztonságos mozgásáról többek között a fedélzeten lévő korlátok gondoskodnak. (A vitorlás és motoros hajók eltérő vezetési élményéről cikkünk első részében is olvashatsz.)
Jó tudni, hogy a hajók motorja a hajótesten belül és kívül is elhelyezkedhet. A kisebb modellek általában külmotorosak, ez kiváló manőverezhetőséget biztosít. A beépített motorok többnyire a nagyobb hajókra jellemzőek. A külső motorok általában könnyebben tisztíthatók és karbantarthatók, és könnyebbek, míg a belső motorok csendesebbek lehetnek, és lehetővé teszik azt is, hogy dízelmotort válassz. Nem utolsósorban a modern fedélzeti számítógépek is jobban illeszkednek a beépített motorokhoz.
Még valami, amit nem árt elismételni: az, hogy milyen méretű legyen a motoros hajó, nem attól függ, hogy milyen tapasztalt hajós vagy. Azaz csak részben. Sokkal fontosabb, hogy milyen gyakran és mire fogod használni. A maga módján egy fürge motorcsónak is ugyanazt a teljesítményt és kényelmet garantálja, mint egy nagyobb családi lakóhajó.
A katamarán a kéttestű, vagy kéttörzsű hajók neve. Ezek az igazi, klasszikus úszó nyaralók, nagy élettérrel, lenyűgöző panorámával, jellemzően hosszabb tengeri utakra tervezve, de a Balatonon is élvezheted őket tavasztól kora őszig.
Napozóteraszt, óriási panorámafedélzetet, tágas társalgót, négy vagy több kabint is “elbírnak”, és a két hajótest révén egy rendkívül stabilak.
Az általunk forgalmazott Bali modelleknek az azonos méretű katamaránokhoz képest 30%-kal nagyobb az életterük, ami azt jelenti, hogy ennyivel több élményt is jelent, amikor a Balatonon vagy a tengeren pihen a család vagy a baráti társaság. A Bali hajókon bőségesen van tér napozni, beszélgetni és kényelmesen élvezhetjük a természet szépségét. A tágas élettér elsősorban a Bali egyik újításának, a szalon és a kokpit egybenyitásának köszönhető. A két teret egy garázsajtó választja el, amely egy gombnyomással eltüntethető, elképesztően tágassá és kényelmessé varázsolva a hajót. A kényelmet tovább fokozza a Bali katamaránok orrában kialakított tágas társasági rész, a napozó- és pihenőterek, valamint a legtöbb modell tetején található óriási panorámafedélzet. Minderre a gyártó Catana Grouptól megszokott biztonság és teljesítmény teszi fel a koronát.
A kéttestű hajók azért olyan stabilak, mert két, egymással összekötött hajótesttel rendelkeznek, és nagyobb felületen érintkeznek a vízzel. Tévhit, hogy emiatt lassabbak, vagy nehezebben kormányozhatók lennének. Egyáltalán nem lomhák, legfeljebb másféle élmény vezetni őket. Az viszont tény, hogy egy kéttestű nyugodtabbá teszi a pihenést azáltal, hogy kevésbé érezhető a hajó dőlése. Egy egytestű hajó sem fog feltétlenül felborulni egy-egy erősebb hullámnál, de a katamarán szinte dőlés nélkül fekszik a vízen.
De egyáltalán nem csak ezért érdemes mellettük dönteni.
A két hajótest kétszer annyit teret is jelent, és ez nem túlzás, gondoljunk csak a hatalmas panorámafedélzetekre. A luxusnak tényleg csak a képzelet szab határt, és itt nem csak a felszereltségről van szó, hanem arról is, hogy a vízfelület és a kék ég is az élmény része. A Bali ezért még az ablakokat is úgy helyezi el, hogy a természetes fények a lehető legjobban érvényesüljenek.
Hallottál már a Stable-Vee® hajótestről? Nos, az igazán profi motorcsónakok - mint amilyen az általunk is forgalmazott Four Winns - egyik titka ez. A nyitott és félig nyitott motorcsónakok magabiztosan kanyarodnak, és közben jobban tapadnak a vízhez, olyan érzést adva, mintha autót vezetnél. Ezek a karcsú motorcsónakokok szinte siklanak a vízen, és még hullámok okozta ütéseket is kevésbé érezni. Amit a motoros yachtoknál elmondtunk, itt is érvényes: a maguk módján a motorcsónakok is ugyanolyan komfortosak, mint a nagyobb hajók.
Ha már sejted, hogy milyen hajótípusra és -modellre van szükséged, akkor még mindig ott a kérdés, hogy új vagy használt legyen? Mindkettőnek megvan a maga előnye (és a hátránya is). Nem fogunk egyikre sem rábeszélni, inkább felsoroljuk a pro és kontra tudnivalókat, hogy tudd, mire számíts.
Az új hajók hátrányai:
(A kínálatunkban időről-időre előfordulnak “szinte” azonnal, kevés várakozással átvehető új hajók is, amelyek már gyártásban vannak. Az aktuális ajánlataink között találod őket. A felszereltségen itt nincs mód változtatni, vagy csak korlátozott mértékben, az ár viszont kedvezőbb lehet.)
A használt hajók hátrányai:
Ha olyan hajót szeretnél, amelyet a gyártó a te álmaidnak megfelelően gyárt le, akkor válassz új modellt. Lehet, hogy többet kell várnod, de a hajó maximálisan testre szabott lesz.
Ha ügyelsz az ár-érték arányra, és ami az anyagiakat illeti, húztál egy határt, (plusz nem szeretnél sokat várni), akkor szemelj ki egy használt hajót.
És van egy középút is: dönts egy azonnal, vagy még a szezonban elvihető hajó mellett.
Választhatsz olyan vitorlás és motoros hajókat is, amelyek készleten, vagy gyártásban vannak, ezek egyetlen hátránya, hogy nem konfigurálhatóak. Itt is kell némi kompromisszumot kötnöd, mert nem biztos, hogy nyomban átveheted a hajót, de belátható közelségben lesz. Gyakran előfordul, hogy egy jelentős hajós esemény, például hajókiállítás apropóján kínálnak a gyártók kedvezményeket, vagy speciális ajánlatokat, érdemes résen lenni (iratkozz fel híreinkre a nyitólapon, és nem maradsz le).
Nem győzzük hangsúlyozni: a mi tapasztalatunk az, hogy ezek a hajók semmiben sem különböznek azoktól, amelyek teljes mértékben a tulajdonos igényei alapján készültek. Az olyan prémium kategóriájú yachtokat gyártó vállalatok, mint a Beneteau vagy a Solaris, olyannyira beszélik a hajósok nyelvét, hogy anélkül is kívánságaid szerint építik fel a hajót, hogy neked bármit is mondanod kellene.
A tengerálló kifejezés némi magyarázatra szorul. Minden valamirevaló prémium hajógyártó (legalábbis az általunk képviseltek biztosan) “tengerálló” modelleket gyárt.
Furcsa is lenne, ha egy vitorlás és motoros hajó teljesen alkalmatlan lenne a tengeri vagy extrém folyami hajózásra. Nem azok, legfeljebb nem feltétlenül arra tervezték őket, hogy a határokat feszegesd a nyílt vízen, méteres hullámok között.
A dedikáltan “tengerálló” hajókat viszont tényleg arra szánták, hogy extrém tengeri körülmények között is helytálljanak. Ilyen például a Wellcraft, a kalandorok és sporthorgászok extrém teljesítményre is képes, luxus hajómárkája.
A képlet egyszerű: ha tudod, hogy a nyugodt, békés családi nyaralás tesz boldoggá, nem kell feltétlenül tengerálló hajó. De egy gyors tengeri vitorlással vagy egy stabil, tágas katamaránnal bátran nekivághatsz az Adriának vagy a Földközi-tengernek is.
Ha még több izgalmat keresel, akár a nagy hullámok, akár a tengeri horgászat formájában, gondolj arra, hogy egy tengerálló (horgász)hajó a te utad.
A kettő nem zárja ki egymást, egy tágas, többfunkciós, sportos motorcsónak családi hajózásra is alkalmas.
Ha már tudod, hogy milyen típusú, kinézetű hajót szeretnél (vitorlást, motoros hajót, katamaránt, motorcsónakot, újat, azonnal átvehetőt vagy használtat), jöhetnek a kényelmi kérdések, a praktikus részletek.
Érdemes azonban tágabban gondolni erre, és ezt mind megkérdezni magadtól:
Milyenek vagyunk?
Milyen életet élünk?
Hányan szeretnénk együtt kikapcsolódni?
Hogyan szeretnénk pihenni a hajónkon?
Igazi adrenalinfüggők vagyunk, vagy nyugodtabb vizekre eveznénk?
Minden más ugyanis ebből következik, a konyha méretétől a kabinok számáig.
Nézzük, mi mindent érdemes figyelembe venni:
A tervezési konzultációk során hasonló logikával haladunk, mint ebben a cikkben. Először a céljaidnak, az életstílusodnak megfelelő hajótípust, majd a modellt választod ki. Végül, miután meggyőződtél róla, hogy milyen alapfelszereltségeket tartalmaz a standard specifikáció, jöhet a további extrák listája.Az azonnal elvihető hajók
Említettük, hogy időről-időre találsz a Pannon Yacht kínálatában azonnal elvihető hajókat, melyekkel valamelyest lerövidítheted a várakozás idejét. Mivel ezek a modellek általában gyorsan gazdára találnak, megéri hírlevelet kérni.
"*" a kötelező mezőket jelöli
"*" a kötelező mezőket jelöli