Kezdő hajós vagy? Vitorlás vagy motoros hajót, katamaránt szeretnél? Nem vitás, hogy vágyott hajód megszerzésével egy élethosszig tartó kaland veszi kezdetét. Arról azonban kevesebb szó esik, hogy az is egy csodálatos folyamat, ami a vízre szállásig vár rád. Mi jól tudjuk ezt, mert az ötlet megszületésétől melletted állunk. Blogunkban ezt a lebilincselő utat járjuk be közösen (és ha akarod, akkor folytathatjuk tovább személyesen is).
Ebben a több részből álló cikkben (majdnem) mindent elárulunk neked, amit a hajóvásárlásról előzetesen tudnod kell. Szakértői szemmel, de mégis érthetően és közvetlenül, úgy, ahogy négyszemközt beszélgetnénk veled. Vitorlát fel (vagy ha úgy tetszik, adj gázt), indulunk!
Sorozatunk első részében a hajóvásárlás alapjaival foglalkozunk.
Azzal, hogy milyen érzés a saját hajódat vezetni. Hogy milyen kötelezettségekkel, költségekkel és praktikus tennivalókkal jár boldog hajótulajdonosnak lenni. Szót ejtünk róla, hogy hányféle vízen és milyen hajókkal kalandozhatsz, és felvillantjuk azokat a történéseket, melyekkel biztosan találkozni fogsz, a hajó szállításától a tárolásáig és az üzemeltetésig.
Már most szólunk: ha menet közben kérdésed merül fel, ne várj, kérj bátran kötelezettségmentes tervezési konzultációt oldalunkon.
Hajóvásárlóink közül a legtöbben már tisztában vannak vele, hogy milyen hajót szeretnének, vitorlást, motorost vagy katamaránt. Bár valamennyi hajótípus a szabadidő szórakoztató eltöltésének eszköze, de igen sok mindenben különböznek egymástól, nemcsak típusukat, de méretüket tekintve is.
Az egyes hajótípusok jellemzőivel részletesen foglalkozunk még a későbbiekben, de bizonyára egyetértesz, hogy aligha indulhatunk el anélkül a hajóvásárlás izgalmas útján, hogy ne beszéljünk arról, milyen hajós típusba tartozol te magad.
A vitorlások lelkes hívei általában azok, akiknek az önfeledt szórakozáshoz elég a szél, a víz és a hajó. Míg a motoros hajók szerelmesei számára a gép, a sebesség is vonzerő.
De lássuk még részletesebben:
Ha egytestű hajóról van szó, könnyű kedvencet választani:
És a katamaránok? A kéttestű hajók fejtörést jelenthetnek, mert egyszerre testesítik meg a vitorlások és a motorosok előnyeit.
A katamarán, a kéttestű hajó tágasabb, és felszereltségétől is függően jóval kényelmesebb is, mint egy azonos hosszúságú vitorlás vagy motoros. Több nyitott térrel rendelkezik, széles, jobban el lehet férni rajta, mivel egy szinten van a szalon és a kokpit. A hagyományos vitorlás élményt is ugyanúgy “hozza”, de a tapasztalat az, hogy valamivel egyszerűbb irányítani, mint az egytestű vitorlás hajókat. Átmenet képez a hajótípusok között.
Fontos különbség az egy- és kéttestűek között, hogy míg az egytestű jobban dől menet közben, a katamarán kevésbé. Tehát ha elvárás számodra a hajó stabilitása, még rossz időben is, bármilyen vízen és időjárási körülmények között, akkor a katamarán a te hajód. Talán még akkor is öröm őket vezetni, ha zord az idő, de ez már a te kalandvágyadon is múlik.
Nyaralni a családdal, a barátokkal, közben több napos tengeri túrákat tenni, akár hetekig a nyílt vízen lenni, erre aligha van alkalmasabb hajó a katamaránoknál.
Azt kevesen tudják (számos világmárka kizárólagos hazai forgalmazójaként viszont mi erre jól rálátunk), hogy a motorosoké és katamaránoké a leginkább fejlődő terület a hajógyártáson belül. Ez nem jelenti azt, hogy a vitorlások gyártói ne rukkolnának elő újabb és újabb innovációkkal, fejlesztésekkel és modellekkel, a megújulás folyamatos.
A katamaránoknál és motorosoknál azonban van egy plusz szempont is: ezek a hajók képviselik a belépőt a hajózás világába.
A vitorlások navigálása haladó szinten már sok olyan mesterfogást igényel, melyeket csak évek alatt lehet elsajátítani. Az sem véletlen, hogy például nincs olyan kifejezés, hogy “katamaránsport” (a vitorlás sporttal ellentétben). Félre ne érts, ezzel nem azt akarjuk állítani, hogy motorost vagy katamaránt vezetni pofonegyszerű, mert egyáltalán nem az. Legfeljebb egy kicsit könnyebben elsajátítható. Ha most kezded a hajózást, a katamarán vagy motoros hajó ideális választás. Itt is gyakorlat teszi a mestert, de a start lazább lehet.
Fontos: ha a vitorlázás csendjére, békéjére vágysz, tarts ki az elképzelésed mellett, ezért ne válts hajótípust. A hajóválasztás alapvető kritériuma továbbra is az, hogy mi illik a személyiségedhez!
Tegyük fel, hogy eljutottál odáig, hogy vitorlás, motoros hajó vagy katamarán vásárlása a célod, vagy legalábbis majdnem biztos vagy benne (tudod: ha bárhol elakadsz, kérj tervezési konzultációt).
Ami a hajóvásárlás időzítését illeti, a kézenfekvő válasz az, hogy nincs jó időpont.
Bármikor belevághatsz a hajóvásárlásba, amikor neked tetszik. Szinte biztos, hogy többször is találkozunk, beszélünk, mire kialakul a végleges konfiguráció, így minél előbb elkezdjük az ismerkedést, annál hamarabb tisztázódnak a homályos pontok.
Kizárólagos időpont tehát nincs, 15+ éve gyűjtött piaci tapasztalatok viszont vannak. A mi benyomásunk forgalmazóként az, hogy a leendő hajótulajdonosok általában a szezon kezdetére, azaz tavaszra (esetleg már az év elejére, januárra, februárra) szeretnék az új hajót.
Ha te is azt fontolgatod, hogy a következő szezont már a Balatonon vagy a tengeren, a saját hajód kapitányaként köszöntőd, előre kell gondolkodnod.
Természetes, hogy fejben már ott vagy a vízen. De ahhoz, hogy a következő szezonra valóban vízre is lehessen bocsátani a hajót, és ne csak a következő évben, már ősszel lépni kell.
A hajót ezzel együtt akkor érdemes megrendelni, amikor elérhető, és/vagy amikor a gyártási kapacitás is rendelkezésre áll. Főként az utóbbitól, a gyártói kapacitástól függ, hogy az ősszel megrendelt hajó elkészül-e tavaszra (az azonnal elérhető hajókról is szót ejtünk hamarosan).
A koronavírus szinte minden iparágban visszavetette a gyártási folyamatot azzal, hogy az ellátási láncokban komoly zavart okozott. Nem volt ez sajnos másként a hajógyártásban sem. Míg a pandémia előtt az ősszel megrendelt hajóját már tavasszal élvezhette a tulajdonos, és áprilisban már csak a vízre bocsátás volt hátra, manapság nem ritka, hogy 1-1,5 évig eltart a hajók gyártása.
Ez nem a gyártók hibája, vagy szándékos lassúsága, épp ellenkezőleg. Nagyon készségesek, kiváló kapcsolataink révén talán még kivételezett helyzetben is vannak hajóvásárlóink. A beszállítói láncok akadozása folytán akár egy-egy hiányzó alkatrész miatt is belassulhat a gyártás. Van, akit ez nem ér meglepetésként, hiszen a tartós fogyasztási cikkeknél, új autóknál már látják, hogy van, amire várni kell, de jó, ha tudsz róla.
Bár még rendkívüli időket élünk ebből a szempontból, de a gyártási kapacitás előbb-utóbb várhatóan újra kiegyensúlyozott lesz. Visszatérnek a megszokott gyártási határidők, és ismét csak hónapokban lehet számolni az időt, amíg új hajód elkészül.
Miután eldöntötted, hogy valóra váltod álmodat és hajótulajdonos leszel, érthető módon fogékonyabb leszel a hajóválasztással kapcsolatos hasznos, gyakorlatias információkra. (Ezzel a cikksorozattal is abban segítünk, hogy tisztábban láss.)
A vízre szállásig tehát akár 1,5 év is eltelhet. Az azonnal elvihető hajók kivételével a hajókra a megszokott pár hónapnál többet kell várnod a koronavírus okozta ellátási problémák miatt, melyek a hajógyártókat is sújtották. Hangsúlyozzuk, a helyzet szerencsére javul, lassan újra az lesz az általános, hogy ha ősszel megrendeled a hajódat, tavasszal már a kikötőben találod.
Legyen 1,5 év vagy pár hónap, a várakozási idő gyorsan elrepül, ha jó előre feltérképezed a hajógyártás és -vásárlás folyamatát, és megnyugtató válaszokat keresel a kínzó kérdéseidre.
Ha még nem volt saját hajód, és ne habozz, szedd össze a gondolataidat, és kérdezz bennünket. Szívesen beszélgetünk, válaszolunk, tanácsokat adunk. A kérdések rendszerint újabb kérdéseket vetnek fel, és mire kialakul, hogy milyen felszereltségű, elrendezésű legyen a hajód, melyik modellt válaszd, mekkora legyen a fedélzet, igénybe veszel-e valamilyen pénzügyi konstrukciót, akár 3-5 alkalommal is találkozunk személyesen, közben telefonálunk, e-mailt váltunk.
A kivételek erősíti a szabályt, előfordulhat, hogy már az első alkalommal kirajzolódik a legmerészebb álmaidnak is megfelelő, tökéletes hajó. (Őszinték leszünk: ez a ritkább eset.)
Az biztos, hogy minél határozottabb szándékkal érkezel, annál hamarabb juthatsz el odáig, hogy a gyártó műhelyében megkezdődik hajód gyártása.
A Pannon Yacht tervezési konzultációk különlegessége nem csak az, hogy 15 év rutinjával felmérjük az igényeidet és megtervezzük az álomhajót.
Hanem az, hogy többféle tudásból is profitálhatsz:
Említettük, hogy időről-időre találsz a Pannon Yacht kínálatában azonnal elvihető hajókat, melyekkel valamelyest lerövidítheted a várakozás idejét. Mivel ezek a modellek általában gyorsan gazdára találnak, megéri hírlevelet kérni.
"*" a kötelező mezőket jelöli
Jó tudni, hogy ezek a hajók rendkívül sokszínűek, és nemcsak azért, mert többféle típust képviselnek, hanem azért is, mert vannak ténylegesen azonnal elvihetők, és olyanok, amelyekre valamennyit mégiscsak várni kell. A szinte azon nyomban elvihető hajó már fizikailag is elérhető közelségben van, legyártották, és csak azt várja, hogy az általad kiválasztott kikötőbe szállítsuk.
Van, amelyik hajó még gyártásban van, de így is jóval hamarabb el fog készülni, mint az általad konfigurált, minden tekintetben az elképzeléseidet tükröző hajó. Ezeken a hajókon minimális változtatást lehet csak elérni. (Érdemes figyelni az oldalunkat, vagy feliratkozni az értesítőre, és az elsők között fogod hírül venni, ha azonnal átvehető hajó érkezik.)
Képzeletben bizonyára már ott is állsz vitorlásod kormányánál, vagy büszkén “nyomod a gázt” a motoros hajódon (a motorosokon nincs hagyományos értelemben vett gázpedál, de az élmény nem marad el attól, amit autóvezetés közben érzel).
Akárhogy is, a hajóvezetésnek van még egy prózai feltétele is: a hajóvezetői engedély.
Kapitányként a saját hajód kormányánál állni, a tempót diktálni, egyedül irányítani egy hatalmas yachtot utolérhetetlen érzés. Bizonyára tisztában vagy vele (a hozzánk fordulók közül szinte mindannyian), hogy ehhez speciális vezetői engedélyekkel kell rendelkezned.
Hajótulajdonosaink többsége nem csak képben van ezzel, de már úgy érkeznek a tervezési konzultációra, hogy akár több éve is megszerezték a szükséges hajóvezetői jogosítványokat.
Ezeket az elméleti és gyakorlati vizsgával végződő tanfolyamokat, melyeknek orvosi vizsgálat is feltétele, 18 éven felül bárki elvégezheti. Ha sikerrel jár, rendelkezni fog a különböző hajótípusok vezetésére jogosító jogosítvánnyal. A hajók használatával kapcsolatos ismeretek mellett a hajózási szabályzatot, a navigációt vagy a hajók jelzéseit is behatóan ismerni kell.
Külön típusú engedély szükséges a kishajók, motoros hajók és motorcsónakok, illetve a vitorlás hajók vezetéséhez. A jogosítvány típusától függően a Balatonon, a Dunán, tavakon, tengereken hajózhatsz. A szabályozás országonként is eltérő lehet, de általánosságban annyit elmondhatunk, hogy Magyarországon az Európai Unióban érvényes szabályozás az irányadó, a jogosítványok kategóriái a különböző hajóhosszakhoz és teljesítményekhez igazodnak.
Ha mégis tanácstalan lennél, jelezd, útba igazítunk a hajós engedélyek tengerében, és szükség esetén ajánlunk számodra hajós iskolákat. A sportolói engedély megint egy másik kategória (mivel mi a hobbihajósok igényeit elégítjük ki, ezzel nem foglalkozunk, de kapcsolataink révén itt összehozhatunk azokkal, akik ebben segítenek).
Amit nem lehet eléggé hangsúlyozni az az, hogy a papír még nem minden.
Szükséged van rá, de a valós hajózási tapasztalatot semmi sem pótolhatja. A hajózási jártasságnak nem elsődleges fokmérője a papír. Ha már megvan az engedélyed, de még bizonytalannak érzed a gyakorlati tudásodat, akkor szívesen összekötünk olyan szakavatott hajós trénerekkel, oktató kapitányokkal, akik segíthetnek csiszolni a tudásodat.
Ha nem tudod hogy merre indulj (jogosítvánnyal, vagy anélkül) mi ott leszünk, és segítünk tanácsainkkal, kapcsolatainkkal!
Az is megoldás, ha tudod, hogy lesz olyan veled a fedélzeten, aki jártas a hajózási műveletekben, és bármikor fordulhatsz hozzá megerősítésért, tanácsért.
És ha inkább átadnád a kormányt másoknak?
Ha már most tudod, hogy nem te fogod vezetni a hajódat (és jogosítványt sem akarsz szerezni), akkor sincs semmi gond. A lényeg, hogy a kapitánynak legyen jogosítványa (és rutinja). Ezt akár jelezned sem kell nekünk, bár szinte bizonyosan szóba kerül, ha beszélgetni kezdünk, hiszen kíváncsiak vagyunk rád, a hajózással kapcsolatos vágyaidra és elképzeléseidre.
Vannak tulajdonosok, akik egyből a bérbeadásban, a charter managementben gondolkoznak. Ennek a szolgáltatásnak akkor is élvezheted az előnyeit, ha kizárólag befektetésként gondolsz a hajóra, és te magad nem is akarod használni, és akkor is, ha időszakonként adnád bérbe. Ha jelzed ezt a szándékodat, összekötünk a számodra leginkább megfelelő charter management partnerrel. Ők minden adminisztratív teendőt átvállalnak, megszervezik a bérbeadást, de gondjuk van a javításra, karbantartásra is.
A charter management talán legvonzóbb része az, hogy csökkentsd a fenntartási költségeket.
És ezzel el is érkeztünk ahhoz a kérdéshez, ami a legjobban foglalkoztatja a leendő hajósokat: mennyibe fog kerülni a hajóm?
Az egyes hajómodellek alapárát szinte minden esetben feltüntetjük (általában euróban) az adott vitorlás, motoros vagy katamarán mellett az oldalunkon. Ha mégsem találnád, máris eggyel több ok, hogy felvedd velünk a kapcsolatot, és informálódj.
A hajó teljes ára több tényezőtől függ. A testreszabás során alakítjuk ki, hogy a hajó minden tekintetben megfeleljen az elképzeléseidnek.
Amikor a kiválasztott hajómodellt a saját igényeidre fogod szabni, főként ezekben a kérdésekben döntesz:
Kötöttségek mindig vannak, hiszen nem tervezheted át teljesen a modellt. Megsúgjuk, nem is fog eszedbe jutni, mert a világ vezetői hajógyártói, mint a Beneteau, a Bali vagy a CNB a hajósok tapasztalataira alapozva álmodják meg hajóikat.
A hajó konfigurálásánál (testreszabásánál), amelyet közösen végzünk a tervezési konzultáció során, ki fog alakulni az összkép. Ennek alapján a hajót pontosan be lehet árazni.
A teljes árat az aktuális kedvezmények csökkenthetik. A használt és azonnal átvehető hajók ára például valamivel kedvezőbb lehet, mint a többi modellé. A Pannon Yacht Klub tagjai egyedi kedvezményt is kapnak, ha újabb hajót vásárolnak.
Azzal is számolhatsz, hogy amennyiben pénzügyi partnereinken keresztül valamilyen fizetési konstrukciót veszel igénybe, akkor nem egyben kell fizetned a vételárat.
Mikor mindezekkel már tisztában vagy, jogosan merül fel benned, hogy milyen egyéb költségekkel számolhatsz még.
A leglényegesebb járulékos költségek:
Az már tőled függ, hogy mindezekre mennyi minden rakódik rá a hajód fenntartása során. Akár egyszeri, akár rendszeres költségként, akár extraként, például, ha valamilyen további felszereléssel gazdagítanád később a yachtodat.
Az egyik ilyen tipikus fizetnivaló a kikötői költség, amelynek a mértékét az is meghatározza, hogy melyik kikötőről van szó. Hiszen egy adott kikötő használatáért fizetsz, többnyire a hajód típusa és mérete alapján. Pontos összeget szinte lehetetlen mondani, mert az adottságok, a szolgáltatások, a kikötői létesítmények eltérőek lehetnek akár még a Balaton partján is, nem beszélve a különböző tengeri kikötőkről.
Ugyancsak a későbbi rendszeres későbbi költségek közé tartozik a szervizelés, benne a tavaszi és téli átvizsgálás, valamint az algagátlózás. A szervizelés ritmusa főként a szezon ritmusához igazodik. A szezon végén felkészíted a hajódat arra, hogy épségben, nyugalomban átvészelje a telet, míg a tavaszi felszerelés feladata a sérülések, elhasználódott alkatrészek cseréje, vagy az elektromos berendezések átvizsgálása.
Amikor a tervezési konzultáción leülsz velünk, hogy a hajódat együtt konfiguráljuk, azt is minden esetben felmérjük, hogy milyen további költségekkel számolhatsz. És ami a legfontosabb: a számok mögött rejlő tudnivalókat is elmagyarázzuk, és ha valamire kíváncsi vagy, válaszolunk.
Mire elkészül a hajód, már nem lesz idegen fogalom az algagátlás, a téliesítés, a tavaszi felszerelés, vagy hogy mennyi időnként kell vitorlát cserélni.
Az új hajók vizsgáztatása, üzembe helyezése hasonlóan zajlik, mint az autók esetében a műszaki vizsga. Mármint abban az értelemben, hogy a cél az, hogy kiléphess a forgalomba, vízre szállhass. A procedúra azonban jóval több papírmunkával, intéznivalóval jár, ezért könnyű eltévedni a hivatalok útvesztőjében.
Az üzembe helyezés folyamatának menete a hajó típusától is függ, de általában része az üzembe helyezési díj befizetése, hajó regisztrálása, a különböző nyomtatványok kitöltése és benyújtása, majd az üzembe helyezési szemle. Ennek során az illetékes szakhatóság ellenőrzi, hogy a jármű alkalmas-e a hajózásra, üzembiztos-e, megfelelő-e a felszereltsége. Szigorú baleset-, tűz-, egészség- és környezetvédelmi előírásoknak is meg kell felelni.
Az első forgalomba helyezést mi intézzük a hajóvásárlóink helyett, 15+ év alatt olyan rutint szereztünk ebben, hogy a vizsgáztatás szinte már “sorozatban megy”.
Nem kevés adminisztrációs frusztrációt okozhat számodra az időszakos műszaki vizsga és a kikötőhely-szerzés is. Akár ebben is segítünk, ha erre van szükséged. Az is gyakori, hogy a népszerű kikötőkben jó előre lekötünk pár kikötőhelyet, így azonnal kéznél van a hely, minden különösebb ügyintézés (és izgalom) nélkül.
Emlékszel? Vitorlás vagy motoros hajód a hajógyártó világcégek műhelyében hónapokig (van, hogy 1-1,5 évig is) készül az általad meghatározott specifikáció alapján.
Mikor minden készen áll, a yachtod a gyártótól elindul az általad előre kiválasztott kikötőbe, a Balaton partjára vagy éppen a horvát tengerpart egyik meseszép marinájába. A szállítást szintén mi intézzük, a te teendőd mindössze az, hogy izgatottan, büszkén kövesd a híreket (merthogy tudósítunk az eseményekről, tudni fogod, mikor merre jár az álomhajó).
Egy átlagos balatoni hajó életében egyetlen szállítás szerepel, és ennek gondja a miénk, neked nem kell ezzel törődnöd. A hajó teljes útját, fel- és lepakolását a Pannon Yacht menedzseli.
A nagy utazás akkor veszi kezdetét, amikor a gyárban az utolsó simításokat is elvégezték, és jelzik nekünk, hogy a hajó útjára indulhat a kikötő felé. Egy vitorlás túlméretes szállítmánynak számít, a “felhajtás” indokolt. Elöl és hátul kísérőautóval, teljes alagút- és hídzárással, olykor rendőri kísérettel közeledik a hajó. Nem mindennapi érzés ez, amit te is átélhetsz, még akkor is, ha nem követed a helyszínen a történéseket. Mi kapcsolatban leszünk veled, és megörökítjük a pillanatot, amikor hajód elindul, és azt is, amikor lekerül a kamionról.
Hajód tehát kalandos utat tesz Európán keresztül, és 1 hét alatt célba ér. Mi lepakoljuk a kamionról, megtörténik a végső összeszerelés, majd a vízre bocsátás.
Vannak olyan hajók is, melyeket közúton nem lehet szállítani, még ilyen szintű odafigyeléssel sem. Már egy vitorlás is túlméretes szállítmánynak számít, hát még egy 8 méter széles katamarán. Ilyenkor marad a vízi úton történő szállítás, és nem is akárhogy.
Egy alkalommal Franciaországból egyenesen Splitbe szállítottunk egy motoros katamaránt, úgy, hogy először letettük a frissen elkészült hajót a vízre, ahol felvette egy teherhajó, és gondosan lekötözve Franciaország atlanti partjától jutott el Splitbe, onnan daruztuk a vízbe.
Hajódat egyenesen a neked megfelelő kikötőig szállítjuk bárhol Európában, és papírforma szerint onnan már nem is mozdul, csak ha szándékaid szerint kihajózol vele.
Ez alól kivételt a téli tárolás jelent, már ha nem a vízen telel a hajód. A hagyományos téli tárolásnál a hajó újra kikerül a vízből, és átvizsgálva, szárazon várja a szezonkezdést.
De miért is van szükség a téli tárolásra?
Jó néhány hazai kikötőben még mindig az az általános menetrend, hogy a szezon végeztével a hajók a telet a parton töltik. A technológia azonban fejlődik, és ma már korántsem lehetetlen elérni (sőt, bevett gyakorlatnak számít), hogy a hajó körülötti víz ne fagyjon be. Az is fontos szempont, hogy a tárolókocsik sok helyet foglalnak. A Balaton-parti kikötők közelében nincs erre elegendő szabad terület, és egy szállodákkal teletűzdelt, frekventált terület közelében a vízen ringatozó hajók látványa jóval vonzóbb, mint a tárolókocsiké.
A tengereken, ahol legfeljebb egy vékony hártyányira fagy be a víz, vagy egyáltalán nem fagy be (persze nem a sarkvidéki tájakra gondolunk) természetes a vízen tárolás, de például a Balatonon nem mindenhol.
A vízen tárolás titka az, hogy egy-egy szivattyú kerül a hajó alá és elé, melyek folyamatosan keringetik a vizet. A fenéken 2-3 fokos a víz, sosem fagy be egészen a talajig a tó. A keringetésnek köszönhetően a hajó közvetlen közelében sem fog. Sok helyen már eleve úgy építik a kikötőket, hogy a hajókat a vízen tárolják, mert egyszerűen nincs mód a parton tárolásra. Tavaszi karbantartásra azonban ki kell venni a hajót, mert lehetnek olyan teendők, melyeket a víz alatt nem lehet elvégezni, ilyen az algagátlás vagy a propeller szervize, melyeket elsősorban a hajó fenekét érintik.
A tengeren 99%-ban a vízen töltik a telet a hajók, még keringetésre sincs szükség. Az Adrián vagy a Földközi-tenger térségben egy vékony hártya keletkezik, ez nem befolyásolja a téli tárolást. Tavasszal itt is kiveszik ideiglenesen a hajókat, mert az algagátlózás, a tengely vagy a propeller szervizelése nem elvégezhető a tengerben.
Hajóvásárlóink többnyire tisztában vannak azzal, hogy a hajókról a szezon végeztével gondoskodni kell. Az más kérdés, hogy az általad kiszemelt kikötőben milyen lehetőségek vannak, hol tárolható a hajó, van-e elég hely, egy kikötői öböl.
Mi mindenben segítünk: ha kell, felderítjük a terepet (15 év tapasztalatával már meglehetősen nagy a rálátásunk arra, hol lehetőségeik vannak a hajótulajdonosoknak). Ha nem lehetséges a vízen tárolás, akkor a tárolókocsi rendelésében segítünk, szervizeléssel foglalkozó kollégáink pedig elvégzik az adódó feladatokat.
A kikötőválasztás azon ritka feladatok egyike a hajóvásárlásnál, amit nem lehet delegálni. A kikötőhely bérlését már igen, de maga a döntés, a hely kiválasztása rád vár. Az általad meghatározott kikötőbe érkezik meg a hajód, és te is innen kelsz útra az akár több napos tengeri túrákra. Itt fog telelni a hajód, ennek a kikötőnek a szolgáltatásait veszed igénybe. Legalább olyan hosszú távú döntés, mint maga a hajó kiválasztása.
Amit a kikötő megválasztásánál érdemes figyelembe venned:
A legtöbb kikötőben a kamera már alapszolgáltatás, és akár otthonról is ránézhetsz a hajódra szezonon kívül. A hajótulajdonosok többségét a mi tapasztalataink szerint annyira nem foglalkoztatja (csak egészséges mértékben), hogy addig mi történik a hajóval, amíg ők távol járnak. Mindenkinek megvannak a rutinjai, miután véget ért a túra vagy a nyaralás, lezárják a hajót, kipakolnak, esetlen akkurátusan a parti áramra csatlakoznak, akár még a klímát is bekapcsolva hagyják. Ez a te tulajdonosi érzéseidtől és a hajód állapotától függ. Akkor sem történik semmi, ha nem is nézel a hajóra egész télen, a tengeri kikötőkben a hajók általában biztonságban vannak. Ha örömmel tölt el vagy megnyugtat, persze nézz rá ilyenkor is.
Nagyobb hajók számára felbérelhetsz úgynevezett boat captaint is. Ő az a személy, aki nem kapitánykodik, hanem a hajó fenntartásáért felelős, rendszeresen meglátogatja a hajót, esetleg rendszeresen naplózza is, jelenti feléd, hogy megtörtént a heti akkumulátor-töltés, szellőztetés. Ugyanő, ha érkezik a tulajdonos, felkészíti a hajót üzemanyaggal, élelmiszerrel, lemossa. Ez egy költséges szolgáltatásnak számít még a hajós berkeken belül is, de ha erre van igény, akkor tudunk benne segíteni (Horvátországban különösen kiterjedt kapcsolatokkal rendelkezünk).
A kisebb hajókat akár otthon, a kertben is tarthatod. És a már említett vízen tárolás is reális opció, feltéve, ha a víz hőmérséklete, a keringtetés és az időjárási viszonyok ezt lehetővé teszik.
A motoros hajók általában nem is kikötőbe kerülnek, hanem az autóhoz is kapcsolható utánfutón várják a vízre szállást. Amint beindul a szezon, a hajótulajdonos útra kel, és elviszi magával oda motoros hajóját, ahol nyaral, horgászik vagy túrázik: a Dunára, Tisza-tóra, az Adriára. Használaton kívül valóban elfér akár a kerted végében is, ponyvával letakarva.
Egy ilyen külmotoros hajót szezonban a Dunán is bátran tárolhatsz, és amikor hétvégeken kirándulásokra, hosszabb túrákra indulsz, a hajód már ott vár rád a kikötőben, nem kell gondoskodnod a szállításról. Amikor vége a szezonnak, akkor már nem tarthatod a vízen, mert a hideg és a csapadék kárt tenne benne. Jöhet az utánfutó és biztonságos, hidegtől védett helyre szállítod vele a hajódat. A fagy komolyan veszélyezteti a hajó akkumulátorát, jobb nem kockáztatni. Fontos, hogy a Dunán nem tudod télen is a vízen tárolni a kisebb motoros hajót.
Most már tudod, hogyan vitorlás vagy motoros legyen a hajó, hogy mi a különbség a motoros és a katamarán élménye között, milyen költségekkel számolgatsz a hajó alapárán felül, mit takar a hajók üzembe helyezése, hogyan válassz kikötőt, mit jelent a téli tárolás, vagy hol tárold a hajódat. Ezek a tudnivalók sokat segítenek, de nem helyettesítik azt a találkozót, ahol az álmokból végre valóság lesz.
Ez a hajóvásárlás előtti talán legfontosabb lépés, a tervezési konzultáció, amikor konzultálsz elképzeléseidről a Pannon Yacht szakértőivel.
Miért érdemes eljönni, hol a helye a konzultációnak a hajóvásárlás folyamatában?
Cikkünk következő részében a főbb hajótípusokat vesszük sorra, azt is bemutatva, hogy mennyi mindentől függ a megfontolt választás.
Megtudhatod, hogy:
Hamarosan folytatjuk az utat új hajód felé, tarts velünk legközelebb is!